Geschiedenis en doel

Geschiedenis en doel van onze club

De start

Het begon allemaal in 1975 toen, zoals wellicht veel clubs opgericht worden, enkele stamgasten van de “Canada” in Zoersel fotoclub Obscura onder de doopkraan hielden.

Dat er die avond goede afspraken gemaakt werden kan gestaafd worden door het feit dat twee van de drie nog altijd actief zijn in de club.
De ere-voorzitter, Jef De Beuckeleer, zwaaide 15 jaar met de hamer alvorens Ivo Haest 2 jaar overnam. De huidige voorzitter, Paul De Houwer, zorgt nu al meer dan 10 jaar voor het wel en wee van de club.

In de beginjaren werd er vergaderd waar er plaats vrij was, de living of de doka van de voorzitter tot zelfs het duivenkot kwam in aanmerking. De vergadering begon dan wel om 20 uur maar het einde was nooit vooraf gekend.

Tijdens het jaarlijks fotosalon worden, in de vroege uurtjes, deze pioniersverhalen nog dikwijls verteld (weliswaar niet bestemd voor een jeugdig publiek).

Blijvend

De club breidde uit en op 28 december 1995 verscheen in het staatsblad de oprichting van de vzw Obscura.
Het doel was eenvoudig: het beoefenen van de fotografie als vrijetijdsbesteding in al haar uitingen, deelnemen aan activiteiten en deze zelf ook organiseren.

Obscura vzw werd voor de gemeente een socio-culturele vereniging, een rol waar de leden van de club graag aan meewerken.
De contacten met de gemeente, los van iedere politiek, en de samenwerking met andere verenigingen zijn belangrijk en verruimend.

Samenkomen

Vanaf 20 uur kunnen we onze leden nu verwelkomen in een lokaal ons ter beschikking gesteld door de gemeente Zoersel.
Dit lokaal werd uitgerust met een studio-inrichting, beamer en computer zodat iedereen de kans heeft zijn hobby in de beste omstandigheden te beoefenen zonder zelf grote investeringen te moeten doen.

De wekelijkse vergaderingen kennen een geanimeerd verloop. Mede door contacten via CVB, FgA (Fotogroep Antwerpen) kunnen regelmatig gastsprekers uitgenodigd worden.

Ook de leden doen voorstellen om een aantrekkelijk programma samen te stellen.

Onze leden

De leden van de club komen uit de wijde omgeving, het aantal groeit gestadig.

Voor de verjonging van de gelederen organiseren we ieder jaar een fotocursus. Tijdens 4 zondagvoormiddagen kunnen de geïnteresseerden zich verdiepen in basiskennis fotografie en beeldverwerking. De “oudgedienden” nemen het peterschap op zich zodat ook deze nieuwelingen zich welkom voelen.
De vraag naar digitale beeldverwerking neemt toe, dit aspect komt dan ook meer en meer aan bod.
Deze cursus is erg succesvol, vooraf inschrijven is niet overbodig.

Wedstrijden

Fotoclub Obscura heeft als eerste doel zoveel mogelijk foto amateurs met een ontspannende hobby te helpen. De leden hebben niet de ambitie om met de echte wedstrijdclubs te concurreren. Verregaande competitie leidt dikwijls tot naijver, de clubcultuur is eerder samenwerken.
Deze instelling belet ons echter niet om deel te nemen aan de organisaties van FgA en SFNK waar toch regelmatig prijzen en aanvaardingen ons deel zijn.

De clubwedstrijden werden afgeschaft en vervangen door fotoforums. Leden kunnen dan hun werken voorstellen en worden in een positieve sfeer beoordeeld door de anderen. Ook gastsprekers kunnen gevraagd worden om hun mening te geven.

Toekomst

De club wil vooral iedereen een kans geven de eigen mogelijkheden te uiten.

Zij wil daarvoor in de eerste plaats de leden bijstaan door onderlinge uitwisseling van technieken en ideeën.

Het jaarlijks salon (derde weekend in januari) heeft ook tot doel de werken van alle actieve leden te exposeren.
Tijdens deze tentoonstelling wordt ook ruime aandacht geschonken aan de digitale liefhebbers.

Elke eerste zaterdag van de maand kunt u ook langskomen op het digitaal café, telkens om 20u. in het lokaal.

U kan hier terecht met uw vragen rond (digitale) fotografie.

Het beoefenen van onze hobby, samen met vele vrienden, is de beste waarborg om te overleven in een tijd waarin ook veel andere mogelijkheden zijn.